вторник, 17 ноември 2009 г.

ВИНОТО В БИБЛИЯТА

"Виното е присмивател и спиртното питие, крамолник. И който се увлича по тях е неблагоразумен" Притчи 20:1
"И тъй, ядете ли, пиете ли, нещо ли вършите, всичко вършете за Божията слава" 1Коринтяни 10:31


Проблемът за виното е вълнувал умовете, сърцата и съвестите на милиони вярващи през вековете. Споровете около правото на човека, да пие ферментирало вино, “понеже и Исус го е благословил в Кана Галилейска”, не престават и до днес. Болшинството “християни” пият алкохолно вино, дори се причестяват с него, понеже Спасителят употреби вино на тайната вечеря, като символ на пролятата Си кръв. Някои протестанти се аргументират, според тях убедително, че и апостол Павел го е препоръчал на Тимотей. А наши съвременници, дори и предшественици, твърдо настояват, без дори да познават този текст, че чаша вино на обяд е много добър аперитив … (Разбира се, никой не определя вместимостта на тази единствена чаша)
Науката днес е в състояние да съкруши и най-блестящите аргументи на пияниците ! Затова тези от тях, които претендират, че са вярващи, се обръщат за помощ към Писанията. В Стария и Новия завет те търсят съдействие чрез текстове, спекулирайки със собствената си и чужда неосведоменост.
Святите Писания са извънредно точни в определенията си. Има множество случаи, които говорят за пагубното влияние на алкохола върху живота на древните библейски герои. И обратно, на много места в Писанието се насърчава въздържанието от алкохолни напитки.
Практиката на древните народи е била да приготвят и да употребяват множество безалкохолни напитки от гроздовия сок. В древния Рим повечето и едни от най скъпите вина били сладки, гъсти като сироп, за да се пият трябвало да се разреждат с топла вода. Така, както днес има множество алкохолни вина, така в древността е имало разнообразие от безалкохолни, сладки вина.
Библията прави извънредно точно разграничение между чистия сок на лозата и ферментиралите вина. Дори тези два вида вина са посочени като символи на Божието благословение и наказание: Исая 55:1-3, 65:8, Псалми 75:8, Еремия 25:15,16, Откровение 14:8-10
В Стария завет ние четем на много места за одобрено и неодобрено вино.
одобрено вино – Бит. 27:28, Втор. 32:13,14, 11:13,14, Пс. 104:15, Екл. 9:7, Ис. 65:8, Амос 9:13-15
неодобрено вино – Пр. 20:1, 23:32-35, Ис. 5:11,12
Сладкото вино беше твърде популярно сред евреите и другите древни народи. То се приготвяло чрез сваряване на пресния гроздов сок до пълното му сгъстяване, до състояние на гъст сироп, който по късно при употреба се разреждал с вода.
Докато в българския превод на Библията ние срещаме само една дума за виното, то евреите и гърците са правели строго разграничение между три вида вино:

Думата ТИРОШ (евр.) или ГЛЮКОС (гр.) се среща в Бит. 27:8, Втор. 14:23, Съдии 9:13, Втор. 11:13,14, 18:4, 28:51, Пр. 3:10 и др.
Терминът ТИРОШ се среща 38 пъти в Стария завет, а ГЛЮКОС, един път в Новия завет, Деян. 2:13. Така наричали почти във всички случаи сладкото неферментирало вино. Най-типични в това отношение са Неемия 8:10, Исая 65:8. Но това означава, че евреите постоянно са употребявали сладки вина.

АИН (евр.) или ОЙНОС (гр.)
Този термин се употребява в Стария завет 141 пъти и 38 пъти в Новия завет. Така наричали и двата вида вино (сладкото и ферментиралото), без да се конкретизира.
Бит. 9:21, 14:18, 29:40, Пр. 23:31,32, I Царе 1:14,15, Лука 1:15, Еф. 5:10, I Тим. 5:28, II Тим. 3:8, Тит 2:3

ШЕКАР (евр.) или СИКЕРА (гр.)

Терминът е употребен 21 пъти в Стария завет и един път в Новия завет. Обикновено се смята, че с него се визират спиртните напитки, но има значение и на сладко вино (Ис.24:6-11).
Левит 10:8-11, Числа 6:8, Втор. 14:25, I Царе 1:15, Пр. 20:1, Ис. 28:7
На едно място в Стария завет се срещат едновременно и трите термина, което показва, че евреите са ги разграничавали при веселие (Ис.24:6-11).
В българския превод съвсем неправилно са дадени всички под общия термин “вино”.
Спиртните напитки не са за нас ! Те не са и за другите, но в това трябва да ги убедим. Разбира се, мнозина са убедени, че съдържащите алкохол питиета са вредни, че те подронват не само финансовото състояние на техния дом, но и тяхното собствено здраве и … въпреки това упорстват във фаталния си навик.
Един алкохолик, дори умерен пияница, никога не е бил идеал за Исус, за вярващите през вековете. Всички те са били със запазено здраве и бистро съзнание, с чиста съвест и бодър разум. Алкохолът уврежда най-фината система на човека, централната нервна система, а само чрез нея ние идваме в общение с Твореца и Спасителя !
Алкохолът е отречен от Писанията на Стария и Новия завет, грешат всички онези, които търсят там аргументи за употребата на алкохолни напитки.
Христос никога не е употребявал, нито е предлагал употребата на алкохолно вино, нито на сватбата в Кана Галилейска, нито на Тайната вечеря. Целият живот на Христос беше една тържествена манифестация на Неговото учение, пълна хармония между думи и дела. Може ли Авторът на Писанията да противоречи на Своите думи ?

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Последователи