неделя, 1 ноември 2009 г.

Край на мистерията със смъртта на Екзюпери


Немски пилот признава, че е свалил самолета на писателя
„Удоволствието да преследваш истината сякаш е по-голямо от това да я знаеш”, обичал да казва Антоан дьо Сент Екзюпери, бащата на "Малкият принц". Френският писател и интелектуалец сякаш пророчески полага началото на поредната мистификация около собствената си личност, този път свързана със смъртта му. Благородникът умира едва на 44 години – при изпълнение на военен полет по време на Втората световна война. Излита от базата си във Югоизточна Франция и никога повече не се завръща. Тялото на Екзюпери така и не е намерено.

Авиационният историк Рене Шамт пише по този повод: „Него даже не можаха да го намерят след смъртта му. Той е от тези хора, на които би било тясно в гроба. Затова им е завещано да се разтворят в необятността на морето, земята, океана…”. През 1998 година обаче един марсилски рибар намира заплетена в мрежите си верижката на изчезналия авиатор. Малко след това водолазът и археолог Люк Ванрел идентифицира формално отломка от самолета на Сент-Екзюпери в района на Марсилия. Популярният журналист Жак Прадел от канал „Европа 1” и Варнел поставят началото на едно невероятно разследване, което има за цел да установи защо самолетът на световноизвестния писател и авиатор се намира там, където никой не го е търсил.

Книгата „Сент-Екзюпери. Последната тайна” (изд. „Вакон”) разказва за многобройните перипетии на малък екип ентусиасти във Франция и по света. Резултатът е неоспорим: не е имало повреда. Сент-Екзюпери не се е самоубил. Имал е среща с Историята и е загинал при последната си битка! Но кой го е свалил? Германецът Лино фон Гарцен се включва в търсенето, появявайки се един ден пред Жак Прадел, за да му заяви с присъщата си категоричност: „Здравейте. Аз съм любител водолаз и обичам историята”. Гарцен споделя желанието си да се посвети на мистерията около смъртта на Екзюпери и да допринесе за разбулването й. Започва да кръстосва Германия в търсене на оцелели ветерани от войната, които са били на разузнавателни мисии над Южна Франция.

Списъкът на пилотите, с които може да се срещне се оказва отчайващо малък. Най-после един от бившите асове споделя, че е загубил паметта си, но го съветва да разговаря с Хорст Риперт, който е участвал в операция JGr200. “Обадете му се, той знае нещо за Екзюпери, пък и паметта му е още бистра”, съветва възрастният мъж. Лино намира телефонния номер на Риперт и му се обажда, представяйки се за историк, търсещ информация за намерен заедно със самолета на Екзюпери двигател на самолет Messerschmitt. Отговорът е обаче повече от стряскащ: „Спрете да търсите! Аз свалих Екзюпери.”. Следва среща, на която 88-годишният ветеран, награден с орден за храброст лично от Гьоринг, започва да разказва историята си.

Опит за възстановка

Немският радар в Шазел–сюр Лион вдига под тревога изтребителите близо до Марсилия: изолиран самолет (този на Екзюпери) е локализиран в района на Гренобъл. Ефрейтор Хорст Риперт излита със самолета си. Мисия: да обезвреди противниковата въздушна дейност над крайбрежието на Тулон - Марсилия. Риперт забелязва машината Lightning, която лети, описвайки завои в посока Марсилия. Именно това е била целта и на писателя от 6 юни, прекратена заради проблеми в левия двигател. Възползвайки се от предимството във височината, Риперт бързо го достига и го сваля с изстрел в крилото. Около 11 часа на 31 юли 1944 година самолетът Lightning пада вертикално от 3000 метра височина и се разбива. Факт, който съвпада с констатираните деформации на отломките, край които е намерен медальонът на Екзюпери.

Когато Лино фон Гарцен пита Риперт каква е била реакцията му, след като шейсет години по-късно изваждат отломките от самолета на Сент-Екзюпери, пилотът отговаря: „Емоция. Нито повече, нито по-малко. Резултатът е на лице. Всичко свърши. Ако днес се появя и кажа: „Аз го свалих” със сигурност ще се вдигне шум, а аз не го искам. Дума да не става! Нека повече не говорим за това!” Сент-Екзюпери е един от любимите писатели на Риперт. "Ако знаех, че това е Екзюпери, никога нямаше да го сваля", признава бившият летец. Риперт казва, че много по-късно е разбрал кого е убил. През март 2008 година 88-годишният Риперт официално признава пред медиите, че той е човекът, свалил самолета на Екзюпери. И саморъчно подписва декларация, заверена при нотариус, за да се сложи край на спекулациите по тази тема и завинаги да затвори една страница от историята.

***************
Аглика Георгиева

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Последователи